Sport On Site

Kvalserien: Omgång 3....

Kategori: Allmänt

....Eller nej, jag ska börja med att presentera mig först! Mitt namn är Joel Larsson och är 17 år(snart 18) och jag gillar att följa och twittra om hockey. Studerar i Karlskoga samt följer stans hockeystolthet BIK Karlskoga. Anyway, nog om mig och åter till ämnet....
Omgång tre i Kvalserien är utan tvekan väldigt intresant om vi kollar på utgångsläget: 

1 VIK Västerås HK 2 1 1 0 5:3 (2) 5 0 0 1 0
2 Örebro HK 2 1 1 0 7:5 (2) 4 0 0 0 1

3 Rögle BK 2 1 0 1 6:4 (2) 3 0 0 0 0
4 Timrå IK 2 0 2 0 4:4 (0) 3 0 0 1 1
5 Leksands IF 2 1 0 1 5:6 (-1) 3 0 0 0 0
6 Södertälje SK 2 0 0 2 2:7 (-5) 0 0 0 0 0

VIK Västerås HK - Örebro HK
Både Västerås och Örebro är inne i en bra trend där man hitills tagit poäng i båda kvalseriematcherna. Gemensamt har de en vinst vid full tid vardera och de skilljer sig med en straffvinst och en straffförlust. Västerås fick inleda serien bra mot Rögle borta där man vann med 2-3 efter en relaivt jämt kamp. Sedan tog man sig an Timrå hemma där man vann efter sraffar med 2-1. Örebro å andra sidan vann inte sin första match mot Timrå, men gick ändå inte poänglösa hem. I nästa match när man mötte Leksand så stod Örebro för en mäktig vändning, ifrån 0-2 till 5-2. Ifrån att Leksand dominerat på både is och läktare så svänger det i andra över till Örebros fördel. O i tredje perioden är det inget snack om saken där Örebro gör 3-0 och det som var dyster stämning i Behrn arena har svängt reällt till ren hockeyfest.
Jag tror att det här kan mycket väl bli en jämn kamp såväl som det kan sluta med att ett av lagen viker ner sig tidigt pga många matcher i benen. 
Svårtippad match men jag tror att Västerås får ett bakslag nu och närkingarna åker hem med 3p. Dock är det ingen omöjlighet att Västerås tar 3p med det publikstöd man lär ha i ryggen ikväll.

Rögle BK - Leksands IF
Rögle fick börja säsongen tungt med en förlust hemma mot Västerås (2-3) men kom igen i nästa match mot Södertälje (1-4) efter att ha gjort 3 mål i tredje perioden. Trots det så var Södertälje det lag som skapade flest chanser och matchen hade stått o vägt sedan andra perioden. 
Leksand till skillnad ifrån Rögle vann sin första match hemma mot Södertälje med 3-1, där Filip Forsberg noterbart gjorde 2 mål inom loppet av 04:14 min. Talang eller vad? 
Örebro stod för nästa motstånd för Leksand och dalalaget började bra igenom att ta ledningen efter 03:22 i PP. Leksand lyckades få in yttligare ett mål några min senare och det är utan tvekan deppigt på läktarna i Behrn Arena. Men i andra perioden byter matchen ansikte och från att Leksand nästintill dominerat lyckas Örebro först reducera, för att sedan kvittera. Örebro vinner till slut matchen efter en mäktig vändning med 5-2. 
Nu äre visserligen lite tidigt och börja prata om "The typical Leksand", det vill säga: "Lyckas bra i grundserien men spårar ur i kvalserien." Jag tror att Rögle vinner denna match efter en jämn kamp.

Timrå IK - Södertälje SK
Timrå har fått en rätt okej start om man ser till deras motståndare i denna match. Man har spelat oavgjort vid full tid i båda matcherna och totalt tagit 3 p och ligger på en 4:e placering i Kvalserien. Man vann i en jämn match mot Örebro med 3-2 efter straffar och förlorade på straffar mot Västerås i senaste omgången med 2-1. 
Timrås motståndare i denna match, Södertälje, har fått en mardrömsstart på kvalserien och har i skrivande stund 0p efter två matcher och laget ligger sist i tabellen. Man mötte Leksand borta i prämiären där man åkte på förlust med 3-1. Sen kommer nästa smäll: man förlorar hemma i Axa Sports Center med 1-4 mot Rögle inför en stor hemmapublik på 4582 åskådare. Innan matchen hade fansen i arenan hållit upp halsdukar som det stod på: "VI SKA HEM!". Snacka om att Rögle grusar festen! 
Både Timrå och Södertälje har inte fått några kanonstarter precis. Timrå har haft turen att (trots förlust) ta poäng. Dock tror jag det tar slut nu. Det faktum att Södertälje spelade i det stora hela bra i matchen mot Rögle och fick många chanser som man inte lyckades sätta samt att man har 0 p tror jag kommer trigga dom inför denna match och ta 3p. Sorry Timrå, men jag tror det är Södertäljes tur denna gång.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: